Easy English

Easy English

انگلیسی را آسان بیاموزیم
Easy English

Easy English

انگلیسی را آسان بیاموزیم

یادگیری لغات انگلیسی

لغت های زبان انگلیسی را چگونه یاد بگیریم؟


نویسنده: زهره اسماعیلی

واژگان یک زبان از ارکان اصلی زبان است طوری که گفته می شود بدون دانش دستوری می توان زبانی را درک کرد ولی بدون واژگان حتی یک کلمه هم نمی توان فهمید. این شعار طرفداران Lexical Approach یا رویکرد واژگانی در یادگیری زبان دوم است. 


لغتهای جدید را چگونه یاد بگیریم تا فراموش نکنیم؟

     هر کلمه جدید برای آنکه به خوبی آموخته شود باید در متن فراگرفته شود. یعنی در وهله اول ابتدا باید لغتی را در زمینه مربوط به خود تفسیر کرد. در بسیاری موارد اگر به خوبی یک متن را درک کنید لغتهای جدید را براحتی می توانید حدس بزنید. این روش بسیار خوبی است زیرا اولا" یک کلمه می تواند چندین معنی داشته باشد که هر کدام در محیط خاصی بکار می روند و لازم است معنای خاص آن لغت در متن مربوطه استخراج شود، ثانیا" دردسر مراجعه به دیکشنری و بررسی معانی مختلف را نخواهید داشت و از همه مهمتر اینکه ذهن این نوع یادگیری مکاشفه ای را بهتر به خاطر خواهد سپرد. زیرا ثابت شده است که هر چه ذهن بیشتر درگیر شود یادگیری موثرتر و پایدارتر خواهد بود.

چگونه لغتهای جدید را یادداشت کنیم؟

روش پیشنهادی Screvener

نوشتن یک لیست لغت با ترجمه فارسی بدترین روش یادگیری لغت است که بسیار هم رایج می باشد. اگر می خواهید لغتها را به خوبی به ذهن بسپرید کمی وقت بگذارید و یک جدول با چند ستون بکشید. در ستون اول خود کلمه را بنویسید. در ستون دوم نوع کلمه ( اسم، فعل، صفت، قید) را لحاظ کنید. در ستون سوم ترجمه فارسی لغت را بنویسید. در ستون چهارم اقسام دیگر کلمه ( فعل، اسم، صفت و قید) را بنویسید. و در ستون آخر لغت را همراه با جمله مربوطه یادداشت کنید ( این مهمترین ستون شما خواهد بود). به این طریق در کنار یک کلمه مشتقات آنرا نیز یاد خواهید گرفت. در واقع هر بار که به این جدول پرمحتوا مراجعه می کنید غیر از ترجمه فارسی لغت کلی اطلاعات مفید دیگر را نیز مرور خواهید کرد. اگر قبلا" هر لغت را بیش از ده بار باید تکرار می کردید تا به ذهن بسپرید با این روش دو یا سه بار تکرار کافیست. این روش پیشنهادی جیم اسکریونر رییس مرکز بین المللی تربیت مدرس بل است. تخصص جیم اسکریونر تعلیم مدرسین زبان در سراسر دنیاست. 

  چگونه دامنه لغت خود را گسترش دهیم؟ 

  بیاد داشته باشید که هر چه بیشتر روی مهارت خواندن( reading) کار کنید لغتهای بیشتری خواهید آموخت. نیازی نیست ساعتها وقت بگذارید و متون سنگین و پیچیده بخوانید، بهترین روش خواندن داستان است. داستانهایی انتخاب کنید که کمی بالاتر از سطح مهارتی تان باشد. زیرا اگر سطح آن خیلی بالاتر باشد برایتان غیر قابل فهم خواهد بود و اگر خیلی پایین تر باشد چیز زیادی یاد نخواهید گرفت. استفان کراشن زبان شناس و استاد دانشگاه کالیفرنیا داستان خوانی صرفا" برای لذت بردن را بهترین روش برای یادگیری زبان انگلیسی می داند. او معتقد است که این نوع یادگیری نیمه آگاهانه  به مرور زمان سواد شخص را در زبان دوم بالا می برد ضمن اینکه از خواندن داستانها لذت زیادی می برد. منظور از یادگیری نیمه آگاهانه این است که هدف از خواندن تجزیه تحلیل اجزای جمله و تمرکز روی ساختار نیست بلکه هدف تمرکز روی محتواست و یادگیری بصورت خودکار و ناآگاهانه اتفاق می افتد. 

     حال که طریقه صحیح یادگیری لغات جدید را یاد گرفتید، دیگر لازم نیست لیستی از کلمات ایزوله درست کنید و هر کدام را دهها بار تکرار کنید، بجای آن یادگیری سیستماتیک را جایگزین کنید که دوام بیشتری در حافظه دارد و پایدارتر است.    

کانال تلگرام:

@learn-english-easilyyy


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.